Sauna algemeen
De sauna
Al sinds duizenden jaren maakt de mens gebruik van de sauna. In veel verschillende culturen en op alle continenten van de wereld. Ook vroeger bestond behoefte aan de warmte en de rust die de sauna de mens gaf. Toen al besefte men dat dit de gezondheid ten goede kwam. De oude Romeinen hadden zo hun Thermae, de Turken hadden hun Hammam, de Finnen hun Savu-sauna, de Indianen hun Tipi’s en de Russen hadden hun Banja.
Wat is de sauna?
Wanneer we tegenwoordig over een sauna spreken, bedoelen we in de meeste gevallen de Finse sauna. Dit is een warme houten ruimte met houten banken waar op gelegen of gezeten kan worden. De temperatuur van de sauna kan variëren tussen 70 en 100 graden, met een lage relatieve luchtvochtigheid van 10 - 20%. Door deze droge lucht kunnen we hoge temperaturen goed verdragen en zal de huid niet verbranden.
Welke uitwerking heeft de sauna?
In de sauna probeert het lichaam af te koelen door te gaan zweten. Hierdoor worden veel afvalstoffen het lichaam uitgezweet en worden de poriën van binnenuit schoon gespoeld. Een betere reiniging van de huid is niet voor te stellen. Goed drinken voor en na het saunabad is daarom belangrijk. Ook worden de dode huidcellen zacht. Na het saunabad ervaar je een zalige schone en zachte huid.

Doordat in de sauna een verhoogde lichaamstemperatuur ontstaat, denkt het lichaam dat het aan het vechten is tegen ziekteverwekkers. Hierdoor zal het lichaam extra afweerstoffen aanmaken om deze ziekteverwekkers af te breken. Door regelmatig van de sauna gebruik te maken, zal je minder snel vatbaar worden voor virussen en bacteriën.

Afkoelen hoort erbij!
Na de sauna is het noodzakelijk om het lichaam te laten afkoelen. En rusten hoort erbij want de sauna is topsport voor het lichaam. Je kunt op verschillende manieren afkoelen. Een sprong in wak van een bevroren meer is voor echte bikkels. Een Kneipp-slang, dompelbad of onder de stortemmer ligt in Nederland meer voor de hand. Maar het mag ook met minder. Afkoelen in de frisse buitenlucht, onder een lauwe douche of in het zwembad is net zo goed. Het gaat dus niet om de intensiteit. Wel is het belangrijk dat het afkoelen voldoende lang duurt.
Sauna gebruik bij!
© Coenders Sauna & zwemschool » Tel: 0485 - 38 33 90 » Email: info@saunacoenders.nl